GUMIABRONCSOK ÉS MÉRTÉKEGYSÉGEIK
Az alábbi ábra részletesen megmagyarázza a gumiabroncsok jelöléseit.
1. A gumiabroncs gyártója (márka)
2. Futófelület / gumiabroncs-típus
3. A gumi keresztmetszeti szélessége mm-ben
4. A gumiabroncs magasságának és szélességének százalékos aránya
5. Radiál gumiabroncs
6. A kerékátmérő hüvelykben
7. A gumiabroncs terhelési indexe
8. Sebességindex
9. Abroncsbelső nélküli
10. A gyártás dátuma
11. Kopásindex (1,6 mm)
12. A megnövelt terhelésű gumiabroncsok további jelölése
13. A téli és a négyévszakos gumiabroncsok téli alkalmassági mutatója
14. Tapadás havon (3PMSF: 3-Peak-Mountain-Snowflake = 3 hegycsúcs-hópihe) téli használatra megfelelő téli vagy négyévszakos gumiabroncs
RF - megerősített (kifejezetten megerősített gumiabroncsok jelölése (nagy terhelés))
XL - Extra terhelés (kifejezetten megerősített gumiabroncsok jelölése (nagy terhelés))
TL – Abroncsbelső nélküli
OWL - 4x4-es gumiabroncs: fehér betűtípus
BSW / BSS - 4x4-es gumiabroncs: fekete betűtípus
MO - Csak Mercedeshez; kifejezetten Mercedes járművekhez készült (más járművekhez is használható)
* - (* BMW) = BMW járművekhez készült (más járművekhez is használható)
N0-N3 – Porsche járművekhez ( más járművekhez is használható)
FSL / MFS - Peremvédős gumiabroncs (gumiperem védi a felnit az út egyenletlenségeitől)
C - Kereskedelem: a gumiköpeny felépítése kifejezetten szállítójárművekhez készült
C 104/102 - A szállítójárműhöz készült gumiabroncsok terhelési indexe (szimpla- és dupla abroncsok esetén)
RFT - Defekttűrő gumiabroncsok
ROF - Defekttűrő
EMT - Sürgősségi mobilitási abroncs
SSR - Önhordó defekttűrő gumiabroncs
A gumiabroncs szélessége (3)
A gumiabroncs szélességét milliméterben adják meg (például 175 mm). A legtöbb személygépkocsi esetében ez az érték 125 mm (például 125/80 R 12) és 335 mm (például 335/30 R 19) közé esik. A szélesség 10 mm-es egységenként növekszik. Az új fejlesztésű felni-abroncs rendszerekre (mint például a Michelin által gyártott TRX vagy TDX, vagy a Dunlop TD gumiabroncsai) eltérő szélességi méreteket adnak meg milliméterben. A szélesség itt 160 mm és 240 mm közötti, a tényleges adat csak korlátozott mértékben változik.
Magasság-szélesség arány / sorozat ... / 50, / 60, / 70, / 80 (4)
Ez a jelölés a gumiabroncs magasság / szélesség arányát jelöli. A / 50 azt jelenti, hogy a gumiabroncs magassága a gumiabroncs szélességének pontosan a fele. A "csökkenő" arányszámok azt jelzik, hogy a gumiabroncs oldalfalai alacsonyabbak – lásd a sportosabb személyautók abroncsméreteit (pl. 225/45 ...). Különleges eset: a /80-as és a /82-es sorozatú gumiabroncsok idejében a "... / 80" jelölést nem minden esetben tűntették fel. Ennek eredményeképpen az idősebb autók kézikönyvében az arányszám nélkül találhatók meg az abroncsméretek, például: "155 R 13". Most, új autó vásárlása esetén ez az adat a "155/80 R 13"-nak felel meg.
Terhelési index LI (7)
A gumiabroncs terhelhetőségének indexe. A szabványokat jelölő táblázat minden egyes LI értékét a gumiabroncs adott teherbírásával egy előre meghatározott légnyomáson adják meg. Például: "85" = 515 kg. A felszerelt gumiabroncsoknak legalább az autó dokumentumaiban szereplő LI értékkel kell megegyezniük; a magasabb LI értékek nem megengedettek. A "megerősített" (12) kiegészítő jelölés a különösen nagy teherbírású gumiabroncsokra vonatkozik (kompakt járműveknél, minibuszoknál, furgonoknál, terepjáróknál ...). Itt döntő tényező itt a (megfelelően magas) LI index.
Sebességindex SI (8)
SI km / óra index, amely a gumiabroncs megengedett legnagyobb sebességét jelzi. Az értéket betűkkel jelzik, melyeket a megfelelő sebességkategóriákhoz rendelnek (alább: tipikus SI értékek a személygépkocsik esetében).
A forgásiránynak megfelelően
Elsősorban a speciális futófelületű abroncsoknál, a gumi oldalfalán olyan jelölések is találhatók , mint a „forgás”, a „forgásirány”, vagy „irány, egy nyíllal kombinálva. Gumiabroncsoknál ezt az előre meghatározott futási, vagy forgási irányt figyelembe kell venni felszereléskor.
Belső nélküli, vagy tömlő nélküli (9)
A személygépkocsik abroncsai általában belső nélküliek. Tömlőt húzni a gumiabroncs belsejébe nem csak felesleges, de néhány kivételtől eltekintve egyáltalán nem megengedett. Ha bizonytalan vagy a kérdésben, érdeklődj a gumiabroncs gyártóját. Ha egy lapos, levegőt vesztő gumiabronccsal találkozol, mindez csak átmeneti, félmegoldásként szolgálhat.
Gyártási dátum (10)
A jelenleg általánosan használt jelölésrendszerben az úgynevezett "DOT" szám utolsó három számjegye tükrözi a gyártási dátumot. Az első két számjegy a gyártási hetet jelöli, az utolsó számjegy az év utolsó számjegye. Példa: 409 = 40. hét, 1999. Az 1990-es éveket többek között egy kis háromszög jelzi (közvetlenül a háromjegyű szám mellett). A legújabb jelölési rendszer 2000. január 1-jétől aktuális: négy számjegyű kód szám: 0100 = 1. hét, 2000.
Futófelület-kopásjelző "TWI" (11)
A "TWI" rövidítés (lehet egy másik szimbólum is) az egész gumiabroncs falán megtalálható. A nyíl irányát követve észrevehető, hogy ezen a területen a futófelület mélysége más, mint az abroncs többi részén. Az ok: Ezeken a pontokon világosan látható, hogy a futófelület a (legálisan megengedett) 1,6 mm mélységet, ezáltal a kopáshatárt elérte. Ezt a pontot azonban soha nem szabad elérni. A kísérletek azt mutatják, hogy körülbelül 3 mm-es mélység alatt a tapadás jelentősen csökken, különösen nedves úton.
M & S (téli gumik / négyévszakos gumik) (13)
A téli gumiabroncsokat "MS", "M + S", vagy hasonló rövidítésekkel jelölik. Ez nem csak azt jelenti, hogy a gumiabroncs teljesíti a téli használat speciális követelményeit, hanem az adott sebességosztály tekintetében is kivételt képez. Az M + S betűk az ázsiai nyári gumiabroncsokon találhatók. Ez csak az Egyesült Államokra érvényes. Németországban a hópehely jelölés hiányában ezek nyári gumiabroncsoknak számítanak.
Tapadás havon/Különleges szabályozás egyes európai országokban (14)
Ha a járművek "téli felszerelése" kötelező (a címkézés szerint), abban az esetben az M & S szimbólummal ellátott gumiabroncsok szükségesek. Ausztriában ezen kívül legalább 4 mm-es futófelület-mélység szükséges. Az ennél kopottabb abroncsokat egyszerűen csak nyári gumiknak tekintik. Németországban ez a szabályozás nem létezik, de kb. 4 mm-es minta alatt, egy abroncs téli alkalmassága valóban megkérdőjelezhető.
Tapadás jégen
A személygépkocsik téli gumiabroncsai (C1 osztály) esetében, amelyeket kifejezetten az észak-európai jeges utakon való használatra terveztek, egy bizonyos "minimális tapadás" van előírva a jégen. Ezt többek között speciális gumikeverékekkel (ún. lágy keverékek) érik el. Az ilyen gumiabroncsokat általában nem Észak-Európán kívülre szánják. A jegen való tapadással rendelkező gumiabroncsok használata kevésbé extra időjárási körülmények között (pl. csapadék vagy magasabb hőmérséklet) a teljesítmény csökkenéséhez vezethet, különösen a nedves tapadás, a kezelhetőség és a kopás tekintetében.
Súrlódás
A súrlódás kifejezést legjobban a súrlódási együtthatóként vagy a gumiabroncsok és az útburkolat közötti súrlódási kapcsolatként lehet megadni. Ezt az értéket (együtthatót) tisztán fizikailag kell meghatározni, mint a fékerő és a gumiabroncs felületére merőlegesen ható normál erő (gépjármű tömege) arányát.
Az "E" tanúsítvány
Az ECE tanúsítványért „E”, vagy „e” szimbólum felel és az európai szabvány (ECE-R 30) betartását jelöli. 6. kép: A mellékelt 12-es jelöli Ausztriát, mint a tanúsítványt kiadó országot. Megjegyzés: A gyártási dátum 1/10/98 (40. hét, 1998, a megfelelő DOT szám 408) ez a jelölés a gumiabroncs falán kötelező volt Európában. Következésképpen, ezt a gumiabroncsot nem lehet felszerelni olyan járművön, amelyet 1998. október 1. után gyártottak, mivel nem rendelkezik ezzel a jóváhagyási jellel. A műszaki ellenőrzés részeként ez a jármű súlyos hibájának minősül.