„Vedd fel az új cipőd" - A DEZENT Kisokosa felnikhez és gumikhoz
Mi a közös a cipőkben és a felnikben? Tavasszal téliről nyárira cseréljük őket. Míg a nyári gumiabroncsok növelik a vezetési élményt és nagyobb biztonságot nyújtanak, a felnik nem csak egy plusz lendületet adnak az autónak, de nélkülözhetetlenek is. És nem lehet csak úgy levenni és feltenni őket. Néhány dolgot figyelembe kell venni a gumiabroncsok és a felnik kombinálásával kapcsolatban, hogy biztonságosan közlekedhess az utakon, és megfelelj a jogszabályi előírásoknak is.
A felnivásárlás alapjai
A felnivásárlás előtt egy alapszabályt kell szem előtt tartani - a közúti ellenőrzés során csak a konkrét termékkel kompatibilis tanúsítvánnyal lehet kijutni a slamasztikából.
Éppen ezért, a vásárlás előtt a következő három pontot érdemes figyelembe venni:
- A felni műszakilag illeszkedik-e az autómhoz?
- Műszakilag felszerelhető és jogilag is megengedett a felnim mérete?
- Megvan-e az autómra vonatkozó tanúsítvány (VTA vagy ECE)?
Ha már mindhárom szempont rendben, elkerülheted a kellemetlen meglepetéseket. Ha már a biztonságról beszélünk, a DEZENT által gyártott és kínált felniket szigorúan a legmagasabb európai minőségi szabványok szerint gyártják. Éppen ezért, három év garanciát vállalunk rájuk.
Felni leírása:
7.5Jx17H2
7.5.....pánt szélesség (felni szélessége)
J........felni peremméret
17......jelölt felniátmérő (hüvelyk)
H2.....dupla domborulat / hump
A: Felni szélessége
A felni szélessége a két felni perem belső távolságát írja le. A felni szélességét is jelöli.
B: osztókör átmérője/lyukak száma
Megadja az adott autó kerékagyára szerelt csavarok átmérőjét vagy számát.
C: Középfurat átmérő
A DEZENT a lehető legnagyobb rugalmasságra törekedve úgynevezett centrírozó gyűrűket használ. Ez azt jelenti, hogy a felnin lévő egyetlen furat többféle (alapgyűrűs rendszerű) középfurat-átmérő használatát teszi lehetővé.
D: Középsík eltolás (ET szám)
A felni képzeletbeli középvonala és a kerékagyra való felfekvési síkja közti (milliméterben mért) távolság. Ez a mérőszám nagyon fontos, mivel meghatározza a kerék pozícióját az autón.
E: Domborulat (hump)
Megakadályozza a gumi lecsúszását a felniről oldalsó erőbehatáskor (például: kanyarban) így megelőzi a hirtelen levegő nyomás csökkenést is. Különféle formájú kialakítások léteznek.
F: Felni perem
A felni pereme a felni külső szegélye. A felni pereme leginkább a járdaszegélyek behatására szokott sérülni. A felni peremek változatos kialakításúak. A személygépkocsiknál a legelterjedtebb típus a J.
Ismerd a gumiabroncsod!
A következő rajz a gumiabroncson feltüntetett gyártói információkat ismerteti.
A gumiabroncs gyártásának időpontja
A gumiabroncs oldalfalán található úgynevezett DOT-kód jelzi a gyártás dátumát. A négyjegyű szám a gyártás hetét és évét ismerteti. Az öt évnél nem régebbi gumiabroncsok továbbra is új abroncsként forgalmazhatók. A tíz évnél régebben gyártott gumiabroncsokat akkor is ki kell selejtezni, ha még elegendő futófelülettel rendelkeznek.
Nyári és téli gumiabroncsok tárolása
A kereskedők a gumiabroncsokat díj ellenében tárolják. Ha saját magad tárolod gumiabroncsaid, ügyelj arra, hogy a felnire szerelt gumiabroncsokat fekve vagy felfüggesztve tárold, a felszerelés nélkülit pedig állítva.
Figyelj a futófelület mélységére
A közlekedésbiztonság érdekében Európában a személygépkocsik és motorkerékpárok gumiabroncsaira kötelezően előírt minimális profilmélység 1,6 mm, a kismotorokra pedig 1,0 mm. Átfogó tesztek azonban kimutatták, hogy a kötelező futófelületi mélység csak részben nyújt biztonságot. A nyári gumiabroncsoknak legalább három milliméteres profilmélységgel kell rendelkezniük, míg a téli és az négy évszakos gumiabroncsoknak legalább négy milliméteres profilmélységgel.
Figyelj a forgásirányra
Kerüld az oldalváltásokat kerékcsere közben. Ez a forgásirány megváltozásához vezet, ami elősegíti a kopást, a gördülési zajt és a gumiabroncsok kiegyensúlyozatlanságát. A "forgásirány" feliratú gumiabroncsok a helyes forgásirányt mutatják.
Fontos szerelési információk
A szerelt kerekeket mindig nyomatékkulccsal és a megfelelő nyomatékbeállítással kell felszerelni az optimális illeszkedés érdekében.
A kerékcsavarok meghúzása
Minden gumiabroncs felszerelése után, 50-100 km megtételével ellenőrizni kell a kerékcsavarokat, és szükség esetén újra meg kell húzni.
Négyévszakos abroncsok - mit kell figyelembe venni
Az négyévszakos vagyis minden időjárásnak megfelelő abroncsokat gyakran a téli és a nyári abroncsok alternatívájaként használják. Ezek kompromisszumot jelentenek a gumikeverék tekintetében, amelynek alacsony és magas hőmérsékletnek egyaránt meg kell felelnie. Ezért a szakértők azt tanácsolják, hogy az egész évszakos gumiabroncsokat rendszeresen, körülbelül hathavonta cseréljék az első tengelytől a hátsó tengelyig, hogy a futófelület egyenletes kopása biztosított legyen. Mindez természetesen az autótól és a megtett kilométerektől függ.
Mi a különleges az elektromos autókban?
Az elektromos autók különleges követelményeket állítanak a gumiabroncsokkal szemben, mivel az akkumulátor és az erőteljes keréknyomaték miatt általában nagyobb az össztömegük. Néhány gyártó már most is speciális gumiabroncsokat kínál az e-autókhoz. Ami az elektromos autókat illeti, az alacsony gördülési ellenállás és a hosszú élettartam jelenti a megfelelő kombinációt.
Szerviz vagy ”szereld magad”?
Rögtön a lényegre térünk: Biztonsági okokból a felnik és a gumiabroncsok cseréjét mindig szakképzett személyzetnek kell elvégeznie egy gumis műhelyben. Egyrészt a gumiabroncsok nyomásellenőrző rendszerét (TPMS) gyakran újra kell állítani a gumiabroncscsere során, másrészt a kerekeket is megfelelően ki kell egyensúlyozni.
Amit azonban magad is megtehetsz, az az, hogy kiválasztod álmaid felnijét, például egy DEZENT felnit a 3D felni-konfigurátor segítségével. Válaszd ki az autód, és azonnal többféle, az autóra tökéletesen megfelelő felni-modellt láthatsz. Néhány szűrő beállításával szűkítheted a választékot, és kiválaszthatod az igényeidnek tökéletesen megfelelő felni-modellt.
Próbáld ki most, hidd el, még élvezni is fogod! DEZENT FELNI KONFIGURÁTOR